viernes, 26 de mayo de 2017

CUBAN ARTISTS: THE PRODIGIOUS DECADE





CUBAN ARTISTS: THE PRODIGIOUS DECADE
A Curated Exhibit with Historic and Recent Artworks from the 80’s Generation.
From June 1 to August 30, 2017
VIP Opening Night on June 1, 2017, by invitation only (Please contact us at alunartfoundation@gmail.com | Subject: Exhibition at Sagamore Hotel)
Presented by BNY WEALTH MANAGEMENT

FOR IMMEDIATE RELEASE

La década prodigiosa: artistas cubanos de la generación de los 80’s
Por Aluna Curatorial Collective (Adriana Herrera y Willy Castellanos)

El hotel Sagamore se complace en anunciar un proyecto curatorial que lleva a una nueva frontera su larga tradición de relación con el arte: una significativa selección de arte cubano centrado en la producción de los artistas de los 80´s, “la Década Prodigiosa”, como la designó el crítico cubano Rufo Caballero. Los curadores de la exhibición La década prodigiosa: artistas cubanos de los 80’s, el Colectivo Aluna (Adriana Herrera y Willy Castellanos) y Sebastian Laboreau, asesor de arte del Sagamore, retomaron este término porque capta la atmósfera de un tiempo crucial en la historia del arte de la isla. La exhibición evoca las rupturas de esa generación, fundacionales para el surgimiento de un “Nuevo arte cubano” –que inspiró el título del conocido libro de Luis Camnitzer-, y a la vez muestra el vigor de la creación actual de un grupo clave de esos artistas, independientemente del lugar donde se encuentren.

El término la “Década prodigiosa” designó en efecto un período febril de rupturas estéticas que cuestionaban la relación con la institucionalidad, que interrogaban a su manera la función y posibilidades del arte en la sociedad, y que incluso socavaban las narrativas e iconografías del poder político. Los artistas de esa generación díscola recurrieron a estrategias conceptuales, a un retorno a expresiones de ritualidad de la cultura popular asumiendo lo biográfico y subjetivo y desafiando la normatividad oficial de la época, e incluso se lanzaron a acciones lúdicas e imaginativas de creación individual o colectiva que en ocasiones llegaron al desacato. Fue un tiempo romántico en tanto los artistas no tenían en su horizonte la idea del mercado, sino los miles de ojos que seguían los “atrevimientos” de esa generación que cambió la idea sobre el arte que la sociedad cubana necesitaba.

En 1992, once años después de que la teórica y crítica Lucy Lippard se retratara en La Habana con los miembros de la histórica exhibición Volumen I, que marcó el comienzo de esa década icónica, se realizó en El Museo de El Chopo de México, una exhibición también titulada La década prodigiosa. Resistiendo las presiones de la época, esa exhibición tuvo el acierto de incluir no sólo a quienes para entonces vivían ya en México –a donde era posible ir desde la isla y volver- sino también a algunos de los artistas cubanos que a su vez residían en los Estados Unidos.

La década prodigiosa: artistas cubanos de los 80’s en el Hotel Sagamore reúne una selección de obras de diversas épocas de estos artistas que no habían alcanzado la edad de la razón en 1959 o que nacieron apenas pocos años después, y que a través de múltiples modos de ruptura instauraron la contemporaneidad artística en Cuba. Por una parte, la exhibición evoca esa década en la que los artistas trastocaron las fronteras de lo hasta entonces permitido o prohibido en la isla. Pero por otra parte, se ocupa de mostrar la vigencia de su producción actual tanto en Miami como en La Habana, y en otras ciudades del continente o del mundo, a menudo empañada por la nostalgia de una época pasada.

Entre los artistas participantes se encuentran Gustavo Acosta, Alejandro Aguilera, Néstor Arenas, José Bedia, César Beltrán, Adriano Buergo, Consuelo Castañeda, Humberto Castro, Arturo Cuenca, Ana Albertina Delgado, Angel Delgado, Ofill Echevarría, Tomás Esson, José Franco, José Manuel Fors, Flavio Garciandía, Florencio Gelabert, Juan Sí González, Quisqueya Henriquez, Equipo de creación colectiva Hexágono (1982-1985), Rogelio “Gory” López Marín, Rafael López-Ramos, Aldo Damián Menéndez, Glexis Novoa, Marta María Pérez-Bravo, Gustavo Pérez Monzón, Ciro Quintana, Ricardo Rodríguez Brey, Carlos Rodríguez Cárdenas, Lázaro Saavedra, Tomás Sánchez, Leandro Soto, José Angel Toirac y Rubén Torres Llorca entre otros.

Todos fueron los protagonistas de ese arte nuevo, completamente ajeno a las reglas del mercado capitalista, pero creado al tiempo en una tensión –a veces extrema- con las reglas de la misma Revolución que no admitía “nada” afuera de ella. Hoy siguen creando obras que reafirman el valor de sus trayectorias. Y a menudo trabajan ignorando los ritos masivos de un consumo que privilegia el arte cubano contemporáneo sin conocer sus inicios, e incluso, en algunos casos, a espaldas del mismo exotismo con el que se ha revestido particularmente al arte producido en la isla. Esta selección de pioneros del arte contemporáneo cubano del lado de aquí y del lado de allá, permite re-visualizar –volver a ver, como por primera vez- el innegable valor de una generación de creadores que hicieron obras valiosas en el pasado y siguen creando un arte que obedece a sus propias reglas.

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ALUNA ART FOUNDATION is pleased to announce its latest exhibit: Cuban Artists: The Prodigious Decade. This curated project that will take place at the Sagamore Hotel will show-case a significant selection of historic and recent artworks centered in the production of Cuban artists from the 80’s generation, The Prodigious Decade, so named by Cuban art critic Rufo Caballero. This exhibition will carry the Sagamore’s longstanding tradition in the world of art to a new frontier by showing some of the most important Cuban Artists who pioneered Contemporary art in the island.

The curators of the show – Dr. Adriana Herrera and Willy Castellanos from Aluna Curatorial Collective, and Sebastien Laboureau, art advisor at the Sagamore Hotel – appropriated Caballero’s term because it encapsulates the spirit of a time that was crucial to the art history of the island. The exhibit shows this generation of Cuban artists who emerged through a series of ruptures that laid the groundwork for the emergence of New Cuban Art as Luis Camnitzer coined in his reference eponymous book. At the same time, the exhibition will give its audience an idea of how vigorous the work of this key group of Cuban artists was and continues to be, regardless of where they worked from.

The term “Prodigious Decade” is the designation given to a turning point in the history of Cuban Art. It was a time of aesthetic divergences that questioned the relation of the artists with official institutions and interrogated the function and potential of art itself within society. Their artwork served to undermine the narrative and iconography of political power. This wayward generation resorted to conceptual strategies, such as the return to forms of expression extracted from popular culture, the appropriation of international movements, as well as the depiction of local rituality connected to the restoration of the biographical and subjective.

This approach revealed an attitude of defiance against the rhetoric that had been exalting the epic struggle of the Revolution’s heroes, which was dominant at the time. The artists’ ludic and imaginative feats of invention would even, occasionally, approach the contemptuous. It was a romantic time, in which Cuban artists did not need to worry about the market because there was no market in the island; instead, by exploring different forms of autonomy, they strove to create the kind of art that they felt Cuban society needed.

This exhibit brings together a selection of works by artists who were children during the ‘59 revolution, or born a few years after, and who were mostly formed at Instituto Superior de Arte (ISA) school in Havana. But through various forms of aesthetic ruptures, they disrupted the limits of what was permited and prohibited. This generation emerged in tension with what the Revolution’s authorities considered fundamental tenets, for the Revolution sought to forbid anything that might stand opposed to its core values.

Among the participating artists are (in alphabetic order): Gustavo Acosta, Alejandro Aguilera, Néstor Arenas, José Bedia, César Beltrán, Adriano Buergo, Consuelo Castañeda, Humberto Castro, Arturo Cuenca, Ana Albertina Delgado, Angel Delgado, Ofill Echevarría, Tomás Esson, José Franco, José Manuel Fors, Flavio Garciandía, Florencio Gelabert, Juan Sí González, Quisqueya Henríquez, Equipo Hexágono, Rogelio “Gory” López Marín, Rafael López-Ramos, Aldito Menéndez, Glexis Novoa, Marta María Pérez-Bravo, Gustavo Pérez Monzón, Ciro Quintana, Ricardo Rodríguez Brey, Carlos Rodríguez Cárdenas, Lázaro Saavedra, Tomás Sánchez, Leandro Soto, José Angel Toirac, and Rubén Torres Llorca, among others.

Today, those artists continue to create powerful artworks that reaffirm the value of their trajectories. They work in Havana, Miami and other cities without considering the hordes of consumers that flood the island in search of Contemporary Cuban Art but who are unaware of the movement’s genesis and history. Our selection of pioneers within and beyond the island’s shores, allows one to envisage the undeniable courage of a generation of innovators who made and continue to make works of art abiding by no rules but their own.

Contact: Ebony Maclin
Tel: 305.801.7616 // Email: ebony@sagamorehotel.com
For further information, call 305-535-8088 or visit SagamoreHotel.com.
Sagamore Hotel – 1671 Collins Ave – Miami Beach, FL 33138

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