Designing post-communism:
Recent political imaginaries in Cuban contemporary
art
La caída del muro de Berlín y el fin
de los socialismos reales del siglo veinte dieron lugar a un marcado interés por
la cultura visual del Este. De modo que, lejos de desaparecer, la antigua
cultura socialista ha recreado nuevas formas de reconstruir sus imaginarios bajo
el signo del postcomunismo. Así mismo, y a pesar del derrumbe de las utopías
modernas, el arte contemporáneo en los últimos años ha insistido en reexaminar
los legados artísticos, formales y discursivos de la propaganda socialista.
La exhibición “Designing
Post-Communism: recent political imaginaries in Cuban contemporary art”
intenta pensar este cambio paradigmático dentro de la cultura contemporánea
desde la experiencia singular de la Revolución Cubana. Los cuatros artistas que
figuran en la muestra – Ezequiel Suárez, Filio Gálvez, Hamlet Lavastida, y
Rodolfo Peraza – experimentan con la historia y los imaginarios socialistas
desde prácticas estéticas disímiles. Obras como un videojuego que expone la
moralidad pedagógica del “hombre nuevo”, fotografías sobre las ruinas soviéticas
ocultas de la Habana, emblemas y discursos reapropiados de la propaganda
socialista de los sesenta, son algunas de las estrategias por las cuales estos
artistas trabajan con los restos de la utopía.
Curada por Gerardo Muñoz, esta
exhibición busca articular la relación entre los imaginarios socialistas y sus
respectivas reconstrucciones desde el arte contemporáneo a través del diseño y
las ideologías políticas.
La exhibición tendrá su apertura el
6 de Julio en Collage Gallery 154 Almeria Avenue Coral Gables, FL
33134. R.S.V.P. (305) 444-4848
Para más información, visitar el
sitio web: http://designingpostcommunist. org/
______________________________ _________________
Designing
post-communism:
Recent political imaginaries in Cuban contemporary
art
The fall of the Berlin Wall as a symptom of the
end of “real state socialism” signaled a permanent interest in eastern visual
and material culture. In this sense socialist aesthetics far from disappearing
flooded new ways of reimagining and reconstructing the past under the sign of
the so called post-communist condition. While archaic forms of the socialist
image production emerged as ways of rethinking a past history, contemporary art
began reexamining its artistic and linguistic legacies.
The exhibition “Designing Post-Communism:
recent political imaginaries in Cuban contemporary art”, tries to bear
witness to this paradigmatic change in contemporary culture from the singular
venue and experience of the Cuban Revolution. The exhibition features four
important artists of the contemporary Cuban art scene– Ezequiel Suarez, Filio
Galvez, Hamlet Lavastida, and Rodolfo Peraza. These artists’ artistic
productions try to come to terms with the socialist experience in an array of
representational strategies. Whether exploring the moralizing experience of the
“new man” through new-media digital forms such as video games, capturing the
ruins of hidden soviet inspired architecture in Havana, or appropriating the
design and surfaces of visual propaganda during the first decade of Castroism of
the 1960s, these artists appropriate the imaginaries of communism to understand
the passing away of utopia as catastrophe.
Curated by Gerardo Munoz, this show tries to
articulate the relation between past communist imaginaries and its multiple
reconstructions by contemporary artists through two main themes: design and
political ideology. Exhibition will be accompanied with texts by Gerardo Munoz,
and Ivan de la Nuez.
This exhibition will open July 6, 2012 at
Collage Gallery 154 Almeria Avenue Coral Gables, FL 33134. For RSVP
(305) 444-4848. For more information, please visit:
http://designingpostcommunist. org/
No hay comentarios:
Publicar un comentario