martes, 26 de junio de 2012

Designing Post-CoMuNisM


Designing post-communism:
Recent political imaginaries in Cuban contemporary art
  
La caída del muro de Berlín y el fin de los socialismos reales del siglo veinte dieron lugar a un marcado interés por la cultura visual del Este. De modo que, lejos de desaparecer, la antigua cultura socialista ha recreado nuevas formas de reconstruir sus imaginarios bajo el signo del postcomunismo. Así mismo, y a pesar del derrumbe de las utopías modernas, el arte contemporáneo en los últimos años ha insistido en reexaminar los legados artísticos, formales y discursivos de la propaganda socialista.

La exhibición “Designing Post-Communism: recent political imaginaries in Cuban contemporary art” intenta pensar este cambio paradigmático dentro de la cultura contemporánea desde la experiencia singular de la Revolución Cubana. Los cuatros artistas que figuran en la muestra – Ezequiel Suárez, Filio Gálvez, Hamlet Lavastida, y Rodolfo Peraza – experimentan con la historia y los imaginarios socialistas desde prácticas estéticas disímiles. Obras como un videojuego que expone la moralidad pedagógica del “hombre nuevo”, fotografías sobre las ruinas soviéticas ocultas de la Habana, emblemas y discursos reapropiados de la propaganda socialista de los sesenta, son algunas de las estrategias por las cuales estos artistas trabajan con los restos de la utopía.   

Curada por Gerardo Muñoz, esta exhibición busca articular la relación entre los imaginarios socialistas y sus respectivas reconstrucciones desde el arte contemporáneo a través del diseño y las ideologías políticas.

La exhibición tendrá su apertura el 6 de Julio en Collage Gallery 154 Almeria Avenue Coral Gables, FL 33134. R.S.V.P. (305) 444-4848

Para más información, visitar el sitio web: http://designingpostcommunist.org/
 
_______________________________________________
 
Designing post-communism:
Recent political imaginaries in Cuban contemporary art

The fall of the Berlin Wall as a symptom of the end of “real state socialism” signaled a permanent interest in eastern visual and material culture. In this sense socialist aesthetics far from disappearing flooded new ways of reimagining and reconstructing the past under the sign of the so called post-communist condition. While archaic forms of the socialist image production emerged as ways of rethinking a past history, contemporary art began reexamining its artistic and linguistic legacies.

The exhibition “Designing Post-Communism: recent political imaginaries in Cuban contemporary art”, tries to bear witness to this paradigmatic change in contemporary culture from the singular venue and experience of the Cuban Revolution. The exhibition features four important artists of the contemporary Cuban art scene– Ezequiel Suarez, Filio Galvez, Hamlet Lavastida, and Rodolfo Peraza. These artists’ artistic productions try to come to terms with the socialist experience in an array of representational strategies. Whether exploring the moralizing experience of the “new man” through new-media digital forms such as video games, capturing the ruins of hidden soviet inspired architecture in Havana, or appropriating the design and surfaces of visual propaganda during the first decade of Castroism of the 1960s, these artists appropriate the imaginaries of communism to understand the passing away of utopia as catastrophe.

Curated by Gerardo Munoz, this show tries to articulate the relation between past communist imaginaries and its multiple reconstructions by contemporary artists through two main themes: design and political ideology. Exhibition will be accompanied with texts by Gerardo Munoz, and Ivan de la Nuez.

This exhibition will open July 6, 2012 at Collage Gallery 154 Almeria Avenue Coral Gables, FL 33134. For RSVP (305) 444-4848. For more information, please visit: http://designingpostcommunist.org/


No hay comentarios:

El Destierro de Calibán, por Iván de la Nuez

    El Destierro de Calibán Iván de la Nuez 1996 I «Los cubanos harían bien en ser afrancesados .» Así habló Sartre. Fu...